Η δυνατότητα της Προσωρινής Ακινησίας οχήματος (ή κατάθεση πινακίδων όπως λέγεται πιο συχνά στην ''πιάτσα'') υπάρχει εδώ και δεκαετίες. Η Προσωρινή Ακινησία μας δίνει την δυνατότητα να θέσουμε προσωρινά, εκτός κυκλοφορίας την μοτοσυκλέτα ή το αυτοκίνητό μας, δηλώνοντάς το στην ΔΟΥ μας, και να απαλλαγεί αυτό από τις γραφειοκρατικές και πάγιες οικονομικές υποχρεώσεις και διαδικασίες για όσο καιρό θα είναι σε ακινησία. Και, όταν κρίνουμε ότι θέλουμε και πάλι να κινήσουμε το όχημά μας, κάνουμε την αντίστροφη διαδικασία, γνωστή ως Αρση Προσωρινής Ακινησίας.

 

Η Προσωρινή Ακινησία μας απαλλάσει από 1) υποχρέωση ασφάλισης 2) το τέλος κυκλοφορίας στα ακέραια έτη που το όχημα είναι σε ακινησία, 3) την υποχρέωση ΚΤΕΟ και 4) ειδικά στα αυτοκίνητα από το ετήσιο φορολογικό τεκμήριο διαβίωσης και μάλιστα αναλογικά των μηνών ακινησίας. Η υποχρέωση όμως που δημιουργεί η ακινησία, είναι ότι το όχημά μας, για ΚΑΝΕΝΑ λόγο δεν πρέπει να κυκλοφορήσει σε δημόσιο δρόμο, ούτε καν δεν πρέπει να βρίσκεται παρκαρισμένο σε δημόσιο δρόμο. Το όχημα κατά την ακινησία του, πρέπει ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ να βρίσκεται σε ιδιωτικό χώρο. Το αντίθετο έχει μεγάλο πρόστιμο.

 

Η δουλειά αυτή, γινόταν μέχρι τώρα, με επίσκεψη του ενδιαφερόμενου στην ΔΟΥ του, στο γραφείο οχημάτων. Σε αυτήν, ο ενδιαφερόμενος συμπλήρωνε κάποια έγραφα, παρέδιδε πινακίδα και άδεια κυκλοφορίας, και έφευγε από την ΔΟΥ με το όχημά του σε ακινησία και το αποδεικτικό ακινησίας στα χέρια του. Υπό κάποιες προυποθέσεις, και αν το όχημα έμενε πολλά χρόνια σε ακινησία, η ΔΟΥ είχε το δικαίωμα να στείλει την πινακίδα για καταστροφή, οπότε και στην άρση έπρεπε να κάνει ο ενδιαφερόμενος επιπλέον διαδικασία, να ξαναβγάλει πινακίδα κυκλοφορίας (με νέο νούμερο και νέα άδεια). 'Ολο αυτό, δύσκολο δεν ήταν, αλλά έπρεπε να ασχοληθεί ο ενδιαφερόμενος χάνοντας χρόνο, χρήμα και κάνοντας κόπο.

 

Στο 2020 με την πανδημία του Covid έγινε επιτακτική η ανάγκη, η διαδικασία αυτή να γίνεται ηλεκτρονικά. Με την χρήση των κωδικών του taxisnet ο φορολογούμενος, μπορεί να κάνει ΚΑΙ την Ακινησία, ΚΑΙ την Αρση, χωρίς να κουνηθεί από το σαλόνι του σπιτιού του. Ο Covid είχε και καλές συνέπειες, μια και επιτάχυνε τις ηλεκτρονικές διαδικασίες και σε άλλες υπηρεσίες του Ελληνικού Κράτους, κάτι που εδώ και πολλά χρόνια έπρεπε να είχε γίνει.

 

Πάμε να δούμε λοιπόν, πως γίνεται ψηφιακά-ηλεκτρονικά η Προσωρινή Ακινησία. Είναι η πιο απλή διαδικασία από όλες, και ουσιαστικά δεν απαιτεί τίποτα παραπάνω, από το να μπούμε στην σχετική σελίδα www.aade.gr/mycar και να δηλώσουμε την ακινησία που θέλουμε.

 

Τα βήματα είναι τόσο εύκολα που και να μην το έχει ξανακάνει κανείς ποτέ του, πάνε από μόνα τους, αλλά τα αναφέρουμε αναλυτικά να υπάρχουν:

 

Ψηφιακή Προσωρινή Ακινησία, πως γίνεται:

1) Πληκτρολογούμε στον υπολογιστή μας ή στο κινητό μας, την σελίδα www.aade.gr/mycar

2) Πατάμε στην εικόνα το ''Είσοδος στην εφαρμογή''

3) Συμπληρώνουμε το προσωπικό μας username και κωδικό μας από το taxisnet και πατάμε στο ''Συνδεση''

4)  Πατάμε στην εικόνα το ''Ψηφιακή Ακινησία/Κυκλοφορία''

5) Κάνουμε κλικ στο κουτάκι του ''Αριθμός Κυκλοφορίας'' και στην συνέχεια είτε πληκτρολογούμε άμεσα την πινακίδα μας, είτε την επιλέγουμε από το μενού που μας ανοίγει με τα οχήματά μας

6) Πατάμε στο ''Αναζήτηση Κατάστασης Οχήματος'' οπότε και προφανώς θα μας το βγάλει ότι είναι σε κίνηση.

7) Πατάμε στο ''Υποβολή Δήλωσης'' και στην συνέχεια τικάρουμε το κουμπί ''Δηλώνω υπεύθυνα...'' και συμπληρώνουμε τα στοιχεία στάθμευσης που μας ζητάει.

8) Πατάμε στο ''Προσωρινή Αποθήκευση Αιτήματος'' αν δεν είμαστε σίγουροι ακόμα, ή στο ''Υποβολή Αιτήματος''.

9) Με το Υποβολή Αιτήματος, το σύστημα επεξεργάζεται για μερικά δευτερόλεπτα όσα του δώσαμε, και μας απαντάει ότι το όχημα είναι σε προσωρινή ακινησία. Στο email που έχουμε δηλώσει στο taxisnet ταυτόχρονα, καταφθάνει το σχετικό αποδεικτικό σε μορφή PDF.

 

Από εκεί και μετά, το όχημα πρέπει να μην βγει για κανένα λόγο σε δημόσιο δρόμο, ούτε για να κινηθεί, ούτε καν για παρκάρισμα, πρέπει να αφαιρέσουμε την πινακίδα του, και να την αποθηκεύσουμε στο σπίτι μας μαζί με την άδεια κυκλοφορίας. Με το PDF του αποδεικτικού ακινησίας, αν δικαιούμαστε επιστροφή μέρους του ασφάλιστρου π.χ. γιατί μέναν 2 μήνες ασφάλισης όταν το ακινητοποιήσαμε, μπορούμε να ζητήσουμε τα χρήματα πίσω. Το όχημα αν για οποιοδήποτε λόγο βρεθεί από τις αρχές σε άλλη διεύθυνση από αυτήν που δηλώσαμε στο (7) θα θεωρηθεί ότι κινήθηκε.

 

Το πρόστιμο αν πιαστούμε με το όχημα σε δημόσιο δρόμο είναι 10.000 ευρώ την πρώτη φορά, και αν επαναληφθεί η αμαρτία, 30.000 ευρώ. Είναι σαν να σου λέει το κράτος, σε εμπιστεύομαι πολίτη με την Ψηφιακή Ακινησία να κρατήσεις εσύ την πινακίδα και την άδεια κυκλοφορίας, αλλά άμα δω ότι εκμεταλεύτηκες την εμπιστοσύνη μου, θα σε κάνω Λιάπη.

 

Κάνουμε λοιπόν την Ψηφιακή μας Ακινησία, και κοιμόμαστε ήσυχοι. Τέλος κυκλοφορίας, Ασφάλιση, ΚΤΕΟ και ότι άλλο, είναι πέρα βρέχει για εμάς. Κι όλα αυτά, χωρίς να σηκωθούμε από την καρέκλα μας.

 

Μέχρι να έρθει η ώρα που αποφασίζουμε ότι μας έχει λείψει μια καλή βόλτα στην αγαπημένη μας διαδρομή ή οτι ήρθε το ταξίδι που περιμέναμε ή τέλος πάντων, την θέλουμε την μοτοσυκλέτα. Βρουμ Βρουμ!

 

Πως γίνεται η Ψηφιακή Αρση Ακινησίας; Πάλι από την ίδια σελίδα www.aade.gr/mycar γίνεται, με την αντίστροφη διαδικασία, μόνο που για να γίνει, απαιτεί και δύο πραγματάκια: Πρώτον να πληρώσουμε τέλος κυκλοφορίας αν έχει αλλάξει η χρονιά από τότε που κάναμε την ακινησία και δεύτερον, να έχουμε ασφαλίσει την μοτοσυκλέτα. Επίσης αν και προφανές, η Ψηφιακή Αρση, απαιτεί να έχει γίνει και Ψηφιακή Ακινησία στο όχημα. Δεν γίνεται Ψηφιακή Αρση Ακινησίας σε όχημα που έχει γίνει η κλασσική Προσωρινή Ακινησία με επίσκεψη στην ΔΟΥ.

 

Το τέλος κυκλοφορίας, έχει υποπεριπτώσεις. Κανονικά το τέλος κυκλοφορίας της χρονιάς πληρώνεται ολόκληρο, είτε κάνουμε Αρση Ακινησίας για μια μέρα είτε για 365. Τα τελευταία χρόνια όμως, το Ελληνικό Κράτος, με υπουργική απόφαση κάθε χρόνο, από τον Απρίλιο-Μάιο και μετά, μας δίνει την δυνατότητα να πληρώσουμε ''αναλογικό'' τέλος, ανάλογο των μηνών της χρονιάς που απομένουν, είτε για πόσους μήνες επιλέγουμε να κάνουμε Αρση Ακινησίας.

 

Αν για παράδειγμα το Τέλος Κυκλοφορίας για μια μοτοσυκλέτα είναι 55 ευρώ, εμείς την κάναμε Ακινησία κάπου στο 2020, και θέλουμε να την κάνουμε Αρση Ακινησίας Ιούνιο-Ιούλιο-Αύγουστο-Σεπτέμβριο (4 μήνες) του 2021 (και μετά να μπει και πάλι σε ακινησία για το υπόλοιπο έτος) τότε το κράτος μας δίνει την δυνατότητα να πληρώσουμε τα 4/12 του τέλους, δλδ 55ευρώ * 4/12=18,33 ευρώ. Ή αν θέλουμε να κάνουμε Αρση ακινησίας από τον Αύγουστο μέχρι τέλος χρονιάς (5 μήνες) να πληρώσουμε 55ευρώ * 5/12=22,92 ευρώ.

 

Μερικές κρίσιμες λεπτομέρειες: Αν έχουμε σκοπό να μεταβιβάσουμε την μοτοσυκλέτα, αναλογικά τέλη και τέτοια δεν έχει, πρέπει να πληρώσουμε ΟΛΟ το ετήσιο τέλος, ακόμα και αν αυτό γίνει παραμονή πρωτοχρονιάς (άγνωστο γιατί, έτσι προστάζει ο νταβ...εεε το κράτος, έτσι κάνουμε). Επίσης το δικαίωμα για αναλογικό Τέλος Κυκλοφορίας, είναι ΜΙΑ φορά τον χρόνο. Αν για παράδειγμα βγάλουμε σε κίνηση Ιούνιο-Ιούλιο-Αύγουστο με 3μηνο τέλος κυκλοφορίας, και κατά τον Νοέμβριο θέλουμε να ΞΑΝΑκάνουμε Αρση Ακινησίας, πρέπει να πληρώσουμε ΟΛΟ το υπόλοιπο του ετήσιου Τέλους Κυκλοφορίας. Τελευταίο αλλά σημαντικό, οι μήνες υπολογίζονται ολόκληροι ακόμα και για μια μέρα, 30 Ιουνίου να κάνουμε Αρση Ακινησίας, μετράει ΟΛΟΣ ο Ιούνιος στο αναλογικό Τέλος Κυκλοφορίας.

 

Οταν θα πάμε το λοιπόν να κάνουμε Αρση Ακινησίας, θα πρέπει να έχουμε αποφασίσει τι ακριβώς Αρση Ακινησίας θα κάνουμε, γιατί θα πρέπει να το εισάγουμε στην σελίδα. Ολόκληρη ετήσια ή μερική αναλογική και για πόσο.

 

Αντίστοιχα πρέπει να έχουμε κάνει το ανάλογο ασφαλιστήριο. Το ασφαλιστήριο, θα πρέπει να είναι σε ισχύ την μέρα που θα ζητήσουμε Αρση Ακινησίας. Για παράδειγμα, αν έχουμε κάνει Ασφαλιστήριο συμβόλαιο με έναρξη Ασφάλισης από 5 Ιούνη ακόμα και αν το έχουμε κάνει πολύ πιο πριν, και πάμε να κάνουμε Αρση Ακινησίας στις 4 Ιούνη, το σύστημα δεν θα το δέχεται, και θα πρέπει να περιμένουμε να πάει 5 Ιούνη για να το δεχτεί. Η διαδικασία κατά την οποία η σελίδα βλέπει αν είμαστε ασφαλισμένοι ή όχι, είναι αυτόματη, δεν χρειάζεται να εισάγουμε εμείς κάτι, απλά βλέπουμε το πράσινο ''τικ'' στο σχετικό πεδίο να δίνει το παρόν.

 

Και εδώ, η διαδικασία στο www.aade.gr/mycar  σε πάει πολύ εύκολα από μόνη της, αλλά θα αναφέρουμε αναλυτικά τα στάδια, να υπάρχουν.

 

Ψηφιακή Αρση Ακινησίας, πως γίνεται:

1) Μπαίνουμε και πάλι στο www.aade.gr/mycar

3) Συμπληρώνουμε το προσωπικό μας username και κωδικό μας από το taxisnet και πατάμε στο ''Συνδεση''

4)  Πατάμε στην εικόνα το ''Ψηφιακή Ακινησία/Κυκλοφορία''

5) Κάνουμε κλικ στο κουτάκι του ''Αριθμός Κυκλοφορίας'' και στην συνέχεια είτε πληκτρολογούμε άμεσα την πινακίδα μας, είτε την επιλέγουμε από το μενού που μας ανοίγει με τα οχήματά μας

6) Πατάμε στο ''Αναζήτηση Κατάστασης Οχήματος'' οπότε και προφανώς θα μας το βγάλει ότι είναι σε Ηλεκτρονική Ακινησία.

7) Επιλέγουμε την ''Δηλωση Άρσης Ακινησίας Οχημάτων'' οπότε και μας πηγαίνει στο επόμενο στάδιο, να πληρώσουμε το τέλος κυκλοφορίας. Εκεί επιλέγουμε τι τέλος θα πληρώσουμε, όλον τον χρόνο ή αναλογικό και πόσων μηνών αναλογικό. Αφού συμπληρώσουμε τα σχετικά στοιχεία, πατάμε στο ''Ειδοποιητήριο Τελών Κυκλοφορίας'' οπότε και το σύστημα εκδίδει κωδικό πληρωμής. Με τον κωδικό πληρωμής αυτόν, μπαίνουμε στο web banking της επιλογής μας και το πληρώνουμε ή αν δεν έχουμε, πεταγόμαστε σε ένα ΑΤΜ ή και μέσα στην Τράπεζα να το πληρώσουμε.

 

 

8) Αφού πληρωθεί το Τέλος Κυκλοφορίας, επιστρέφουμε στην σελίδα και τικάρουμε το ''Δηλώνω Υπεύθυνα...''

9) Οπότε και μας ξεδιπλώνει την υπόλοιπη σελίδα όπου θα πρέπει να φαίνονται από το σύστημα επιτυχώς τικαρισμένα, και το τέλος κυκλοφορίας, και το ασφαλιστήριο εν ισχύ. Στο κάτω μέρος, ΞΑΝΑδηλώνουμε το ΙΔΙΟ χρονικό διάστημα Αρσης Ακινησίας που είχαμε δηλώσει και για την έκδοση του Τέλους Κυκλοφορίας, και πατάμε ''Υποβολή Αιτήματος''

10) Οριστικοποιούμε αν ζητηθεί, και αυτό ήταν, η μοτοσυκλέτα μας είναι και πάλι σε κίνηση, κανονικά και με τον νόμο, το δε αποδεικτικό Αρσης Ακινησίας μας έχει σταλεί στο email που έχουμε δηλώσει στο taxisnet μας.

 

Μερικές σημαντικές λεπτομέρειες τύπου ''Το νου σας, Ρεμάλια!''

 

1) Αν έχουμε επιλέξει διάστημα Αρσης Ακινησίας που λήγει ΠΡΙΝ ολοκληρωθει το έτος, π.χ. από Ιούνιο μέχρι και Σεπτέμβριο, τότε 30 Σεπτεμβρίου το πολύ, πρέπει εκ νέου να κάνουμε καινούρια Ψηφιακή Ακινησία. Αν ξεχαστούμε και ΔΕΝ το κάνουμε, την πατήσαμε, ο νταβ... ε το κράτος μας θεωρεί εκπρόθεσμους σαν να μην πληρώσαμε Τέλος Κυκλοφορίας, και θα ζητήσει το Ετήσιο Τέλος, μείον ότι έχουμε ήδη πληρώσει, συν άλλο ένα τέλος ΠΡΟΣΤΙΜΟ. Βάλτε ειδοποίηση λοιπόν στο ημερολόγιο, γιατί άνθρωποι είμαστε.

 

2) Aν μόλις πληρώσαμε το Αναλογικό Τέλος Κυκλοφορίας και το στάδιο (9) επιμένει να μην το βλέπει και να μας εμφανίζει Χ στο σχετικό τικ, απλά περιμένουμε λίγο, να ενημερωθεί το σύστημα. Αν το web banking το κάναμε εκτός ωρών γραφείου, ενδέχεται να χρειαστεί να περιμένουμε μέχρι την επόμενη εργάσιμη ημέρα, μέχρι να το δει ότι το πληρώσαμε. Υπομονή. Το ίδιο ισχύει και με το ασφαλιστήριο, αν το κάναμε μόλις, κι αυτό ενδέχεται να χρειαστεί κάποιο χρόνο μέχρι να το δει το σύστημα. Αν βιαζόμαστε γιατί δεν μας χωράει ο τόπος να φύγουμε με την μηχανάρα μας, προνοούμε όλα αυτά, να τα έχουμε κάνει από την προηγούμενη μέρα.

 

3) Εκτυπώνουμε το αποδεικτικό, και της Ακινησίας και της Άρσης της (ή τα κρατάμε σε μορφή PDF στο κινητό μας). Θα τα χρειαστούμε, σε περίπτωση που με την Άρση Ακινησίας έχει λήξει ο χρόνος του ΚΤΕΟ και θα πρέπει σε 15 μέρες από την Αρση να περάσουμε ΚΤΕΟ, να τα επιδείξουμε ώστε να μην φαινόμαστε εκπρόθεσμοι. Το ΚΤΕΟ είναι υποχρεωμένο να στείλει τα έγραφα αυτά στο Υπουργείο, οπότε ή τα έχουμε σε χαρτί ή σε PDF στο κινητό μας με δυνατότητα αποστολής στο email της επιχείρισης ΚΤΕΟ.

 

4) Στις περιπτώσεις τώρα, που κάτι από τα παραπάνω, δεν πάει καλά, το μενού δεν συμπεριφέρεται όπως πρέπει, δεν βλέπουμε την μοτοσυκλέτα μας στην κατάσταση κίνησης που την περιμέναμε, δεν μας αφήνει να προχωρήσουμε ενώ τα έχουμε κάνει όλα σωστά κ.ο.κ. τότε απευθυνόμαστε στην ΔΟΥ μας, να βρει τι φταίει.

 

5) Η σελίδα μας δίνει και άλλες δυνατότητες, π.χ. να δούμε την κατάσταση των οχημάτων μας ή να δούμε εκ των υστέρων τι αιτήσεις Ακινησίας-Αρσης έχουμε κάνει ή να πληρώσουμε Τέλη Κυκλοφορίας, να εκδώσουμε προσωρινή πινακίδα ''Μ'' κ.ο.κ.

 

Με αυτά και με αυτά, καλούς δρόμους και πάντα κράνος και εξοπλισμός.