Ήδη τέλος Απριλίου (έφτασε ο Μαϊος για να το δημοσιεύσουμε) και οι θερμοκρασίες έχουν αρχίσει να ανεβαίνουν πάνω από 24 βαθμούς Κελσίου. Το μπουφάν είναι με ανοιχτούς αεραγωγούς, το καλοκαιρινό είναι για φρεσκάρισμα για να χρησιμοποιηθεί άμεσα τις επόμενες μέρες. Στην πραγματικότητα όμως είναι ο χειρότερος συνδυασμός ημερών και θερμοκρασιών για οδήγηση μοτοσυκλέτας.

1. ΔΡΟΜΟΙ
Οι δρόμοι είναι σε πολύ άσχημη κατάσταση από τις βροχές τους χειμώνα. Φερτά υλικά έχουν μείνει στην άκρη του δρόμου και μεταφέρονται σε όλο το οδόστρωμα. Στροφές γεμάτες χαλικάκι, χώμα, και οτιδήποτε άλλο μπορείς να φανταστείς. Στο οικιστικό περιβάλλον τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα. Βρεγμένα σημεία από αυτούς που πλένουν μπαλκόνια, αυλές και ξαφνικά βρίσκεσαι στεγνό/βρεγμένο/στεγνό. Λάστιχα είναι και αυτά πόσα να αντέξουν. Τι κάνουμε;
Προσαρμόζουμε τις ταχύτητες μας σε καταστάσεις ασφαλείας ώστε να μπορούμε να αποφύγουμε οποιοδήποτε εμπόδιο βρεθεί μπροστά μας. Οι κλίσεις μας στο επαρχιακό δίκτυο είναι τέτοιες που να υπάρχει περιθώριο διόρθωσης ή αλλαγής πορείας. Θα μου πείτε μα αυτά τα κάνουμε πάντα. Ναι, αλλά τώρα στο τέλος της άνοιξης τα κάνουμε λίγο παραπάνω.

2. ΟΔΗΓΟΙ
Οι χρήστες του δρόμου είναι πολλοί περισσότεροι. Οικογένειες που βγήκαν βόλτα, αναβάτες του καλοκαιριού, μοτοσυκλετιστές σκασμένοι για μια βόλτα. Άγχος στην πόλη να φτάσουμε στην ώρα μας στην δουλειά αφού ξυπνάμε λίγο αργότερα. Νεύρα από οδηγούς στην κίνηση και προσπάθεια να κερδίσουν ένα μέτρο παραπάνω στον μποτιλιαρισμένο δρόμο. Τι κάνουμε;
Καταρχήν αγνοούμε κάθε περισπασμό που μπορεί να μας νευριάσει. Προσπαθούμε να είμαστε ζεν και συγκεντρωμένοι στην οδήγησή μας. Για άλλη μια φορά προσαρμόζουμε την ταχύτητά μας σε επίπεδα τέτοια που να μπορεί ο εγκέφαλός μας να κατανοήσει τις αλλαγές που συμβαίνουν μπροστά μας. Το "πάω αργά άρα είμαι ασφαλής" δεν είναι το 100% σωστό. Ο κανόνας του +20 (+20 χλμ/ώρα από την ροή) είναι αυτό που μας σώζει. Είναι η ταχύτητα που εγκέφαλος μπορεί και κατανοεί τις αλλαγές μπροστά μας, ενώ ταυτόχρονα μας βγάζει μέσα από το χάος των αυτοκίνητων σε άδειο δρόμο και άρα ασφαλέστερο. Ελέγχουμε πάντα το κεφάλι των οδηγών μπροστά μας και τους καθρέπτες του. Ένα φωτεινό σημείο μέσα στο αυτοκίνητο μπορεί να σημαίνει πως κοιτάζει το κινητό του. Έντονες χειρονομίες μπορεί να σημαίνει συζήτηση με τον συνοδηγό. Κοιτάμε τις μπροστινές ρόδες των αυτοκίνητων για πιθανές αλλαγές κατεύθυνσης. Και φυσικά παραμένουμε με χαλαρά χέρια πάνω στην μοτοσυκλέτα και σφιγμένα τα πόδια στο τεπόζιτο για καλύτερο χειρισμό της.

3. ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Τα καλοκαιρινά καυτά χιλιόμετρα μας δίνουν πολλές φορές δικαιολογία για εκπτώσεις στον εξοπλισμό μας. Κάθε έκπτωση όμως στον εξοπλισμό σημαίνει αυτομάτως μεγαλύτερο τζογάρισμα. Γιατί ποτέ δεν ξέρουμε πότε θα συμβεί η στραβή. Τι κάνουμε;
Φυσικά το μοδάτο βερμούδα/αμάνικο/σαγιονάρα δεν είναι η ενδεδειγμένη λύση για οδήγηση μοτοσυκλέτας. Όχι μόνο στην εκδρομή μας αλλά ακόμη και στην πόλη. Άλλωστε μην ξεχνάμε πως το 80% των ατυχημάτων συμβαίνει εντός οικιστικού ιστού ή στα σύνορα αυτού και το 65% αυτών των ατυχημάτων συμβαίνουν στα πρώτα 10 λεπτά της οδήγησης. Άρα το "πάω να πάρω τσιγάρα" οπότε δεν φοράω εξοπλισμό είναι σαν να παίζεις All in στην ρουλέτα. Δεν είσαι σίγουρος μέχρι να σταματήσει η μπίλια. Φοράμε πάντα μπότα ή παπούτσι μοτοσυκλέτας , παντελόνι μακρύ (ιδανικά μοτοσυκλετιστικό), μπουφάν, γάντια και φυσικά εννοείται κράνος. Αν ιδρώνουμε πολύ τότε η λύση είναι μία. Πάρε το αυτοκίνητο.

4. ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑ
Ένας τεχνικός έλεγχος της μοτοσυκλέτας μας στην αρχή της σεζόν είναι το ιδανικό. Ελέγχουμε φρένα (τακάκια, δίσκους, υγρά), υγρά ψύξης και τυχόν διαρροές και φυσικά την κατάσταση των ελαστικών μας. Το να έχουμε αρκετό πέλμα δεν σημαίνει αυτομάτως ότι είμαστε ασφαλής. Ένα ξερό ελαστικό είναι πιο επικίνδυνο από ένα φαγωμένο ελαστικό. Πολύ καλό έλεγχο και φυσικά αλλαγή χωρίς σκέψη. Στην τελική ας χάσουμε δυο εκδρομές αλλά στην τρίτη να πάμε με καλά λάστιχα.


Ακολουθεί μια μικρή υπενθύμιση των 10 χρυσών κανόνων:
Από τον Thomas Groussin - Μετάφραση στα ελληνικά : Ευαγγελής Γιώργος

1. Προστατέψτε τον εαυτό σας!
Με το που «ανοίγει» ο καιρός, είναι μεγάλος ο πειρασμός για οδήγηση χωρίς το «φόρτο» που εύκολα φοράς το χειμώνα, και τα 
γάντια  το προστατευτικό μπουφάν και το παντελόνι μοτοσικλέτας εύκολα μπορεί να ξεχαστούν. Όμως η άσφαλτος είναι το ίδιο σκληρή και στους 0 και στους 25°C. Μία μικρή πτώση με 20 χλμ./ώρα θα έχει μικρές επιπτώσεις εάν προστατεύεσαι από ένα ζευγάρι γάντια και ένα καλό μπουφάν (όπου ιδανικά περιλαμβάνει προστασία σε αγκώνες, ώμους και πλάτη).
Από την άλλη, κάτι τέτοιο θα έχει πολύ χειρότερες επιπτώσεις αν το δέρμα σου ξυθεί πάνω στην άσφαλτο.. δε χρειάζεται να το περιγράψουμε αυτό!
Οπότε, ακόμα και με ζεστό καιρό, είναι ανάγκη να φοριούνται δερμάτινα γάντια, ειδικές μπότες – ψηλές κατά προτίμηση – και παντελόνι. Πιθανόν αυτά να είναι λιγότερο ελκυστικά από μια βερμούδα ή ένα μακό όπου σας «αναδεικνύει» καλύτερα, αλλά μην ξεχνάτε ότι ποτέ δεν διαλέγετε τη στιγμή που θα πέσετε.

Τέλος, πάντα να δένετε σωστά το λουρί του κράνους – διαφορετικά το κράνος είναι εντελώς άχρηστο!


2. Μάθετε πως να φρενάρετε
Μια πρόσφατη Πανευρωπαϊκή έρευνα πάνω στα ατυχήματα με δίκυκλα αποκαλύπτει ότι το 41% της απώλειας του ελέγχου του δικύκλου συμβαίνει κατά τη στιγμή απότομου φρεναρίσματος. Σαν αποτέλεσμα, ένας μπροστινός τροχός που γλιστράει λόγω φρεναρίσματος πανικού σχεδόν εγγυάται μια πτώση!
Οπότε είναι βασικό να εκπαιδευτείτε πάνω στο σύστημα πέδησης, σε ένα άδειο parking για παράδειγμα, ή κατά τη διάρκεια των μαθημάτων οδήγησης. Πάντα να φρενάρετε και με τις δύο ρόδες, με κατανομή της δύναμης περίπου 60% στον μπροστινό και 40% στον πίσω τροχό.
Δύο δάκτυλα μόνιμα τοποθετημένα στο μπροστινό φρένο θα κερδίσουν πολύτιμα δευτερόλεπτα σε κάποιο επείγον περιστατικό, και σχεδόν πάντα αρκούν για να φρενάρουν αρκετά δυνατά, και να βοηθήσουν να ελεγχθεί καλύτερα η δύναμη, αποφεύγοντας το μπλοκάρισμα του μπροστινού τροχού. Κατά προτίμηση οι αρχάριοι μπορούν να ξεκινήσουν με κάποιο σκούτερ με σύστημα το οποίο να κατανέμει αυτόματα την δύναμη πέδησης ή/και με ABS.

3. Να είστε σε ετοιμότητα
Ας υποθέσουμε ότι τα άλλα οχήματα δε μπορούν να σας δουν. Αν και ευτυχώς δεν είναι πάντα έτσι, πολλά ατυχήματα είναι αποτέλεσμα μανούβρας οχήματος που απλά δεν είδε το μοτοσικλετιστή τον οποίο τράκαρε.
Η μόνη λύση: ποτέ μη θεωρείτε ότι ένα αμάξι σας είδε πριν κάνετε έναν ελιγμό, αλλά αντίθετα, πάντα να είστε σε ετοιμότητα να δράσετε αποτελεσματικά εφόσον και είναι έτσι. Και μη διστάσετε να δηλώσετε την παρουσία σας χρησιμοποιώντας το σινιάλο των φώτων ή την κόρνα σας.

4. Πιστέψτε μόνο ότι βλέπετε
Ένας οδηγός που αγνοεί ένα οπτικό εμπόδιο είναι η αιτία του ενός από τα δύο ατυχήματα που έχουν να κάνουν με δίκυκλο.
Στην πραγματικότητα, το εμπόδιο είναι συνήθως ένα μεγάλο όχημα, ένα λεωφορείο για παράδειγμα, το οποίο κρύβει μια σημαντική πληροφορία, όπως ένα σήμα παραχώρησης προτεραιότητας, φανάρια, ή ένα πεζό που διασχίζει το δρόμο.
Εάν ο ορίζοντας δεν είναι «καθαρός», μειώστε το γκάζι και τηρήστε αμυντική στάση έως ότου η πληροφορία που λείπει είναι διαθέσιμη.
Η ίδια αρχή ισχύει και όταν οδηγείτε ανάμεσα σε σταματημένα από την κίνηση οχήματα. Πάντα να θυμάστε ότι ένας πεζός μπορεί ξαφνικά να εμφανιστεί μπροστά από ένα φορτηγό το οποίο ετοιμάζεστε να προσπεράσετε.

5. Οδηγώντας ανάμεσα από τα οχήματα: Η ευγένεια είναι απαραίτητη!
Η οδήγηση ανάμεσα από ουρές οχημάτων είναι επιλογή σας, όχι δικαίωμα, είτε όταν αυτά κινούνται σε ουρές, είτε σε κυκλικούς κόμβους είτε σε λεωφόρους. Τα άλλα οχήματα δείχνουν όλο και μεγαλύτερη κατανόηση σε εμάς. Σαν συνέπεια, δείξτε την ίδια κατανόηση σε αυτούς όταν δεν παραμερίζουν για να περάσετε, και μην παραλείπετε να τους ευχαριστείτε με ένα νεύμα όταν το κάνουν.
Επίσης είναι άσκοπο να χρησιμοποιείτε συνεχώς τη μεγάλη σκάλα των φώτων: Θα τους ενοχλείτε όλους και αυτό δεν σημαίνει ότι θα είστε περισσότερο ορατός από ένα αφηρημένο οδηγό. Από την άλλη, το σινιάλο των μεγάλων φώτων ή η χρήση της κόρνας για να υποδηλώσει την παρουσία σας είναι κάποιες φορές σοφή.
Όταν οδηγείτε ανάμεσα στην κίνηση, πηγαίνετε με μεσαίες ταχύτητες, όχι παραπάνω από 20 χλμ./ώρα περισσότερο από την ταχύτητα των αυτοκινήτων, και να είστε σε επαγρύπνηση: δεν θα πρέπει ούτως ή άλλως να βρίσκεστε εκεί, και οι οδηγοί των άλλων οχημάτων δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να σας λαμβάνουν υπ’όψιν. Επίσης προσοχή στις πόρτες που ανοίγουν μέσα στο μποτιλιάρισμα

6. Όταν ο δρόμος είναι βρεγμένος
Η πρόσφυση σε ένα βρεγμένο οδόστρωμα δεν είναι τόσο άσχημη όσο κάποιος θα μπορούσε να σκεφτεί, εκτός και αν έχει πολύ καιρό να βρέξει και όλη η βρομιά του οδοστρώματος αναμειγνύεται με νερό δημιουργώντας ένα πολύ γρασώδες και γλιστερό φιλμ
Γενικά μιλώντας, στη βροχή, οι άσπρες γραμμές (διαβάσεις πεζών κλπ) αποτελούν ένα σοβαρό λόγο γλιστρήματος όταν στρίβετε ή φρενάρετε. Περάστε τις με μεγάλη προσοχή, χωρίς να πλαγιάζετε το δίκυκλό σας πολύ.

7. Προσοχή στους πεζούς!
Όταν οδηγείτε ανάμεσα σε σταματημένα οχήματα, προσέχετε για πεζούς που μπορεί ξαφνικά να περάσουν το δρόμο, θεωρώντας ότι εφόσον τα αυτοκίνητα δεν κινούνται, το πεδίο είναι ελεύθερο. Αν και μπορείτε να ενοχοποιήσετε έναν ενήλικο που περνά απερίσκεπτα απέναντι ανάμεσα από τα αυτοκίνητα, είναι λίγο διαφορετικά εάν περνάει μπροστά από ένα φορτηγάκι, ή είναι ένα παιδί αυτός που διασχίζει το δρόμο.

8. Οδηγείτε στο πλάι
Γενικά, αποφεύγετε να οδηγείτε ακριβώς πίσω από ένα όχημα μπροστά σας. Εάν κοκαλώσει τα φρένα του μπορεί εύκολα να καταλήξετε πάνω στην οροφή του. Όπως επίσης και πάντα να κρατάτε μια απόσταση ασφαλείας από πίσω, προσέχοντας να οδηγείτε ελαφρώς από τη μία πλευρά του, κατά προτίμηση από την πλευρά του καθρέφτη του οδηγού. Έτσι πάντα θα μπορείτε αν χρειαστεί να κάνετε πιο εύκολα μια μανούβρα, αντί να προσπαθήσετε να φρενάρετε κι ότι γίνει.

9. Ανεμοθώρακας
Εάν αγοράσετε έξτρα ανεμοθώρακα (sic ζελατίνα), προσέξτε να διαλέξτε έναν που θα σας επιτρέπει να βλέπετε επάνω από τη ζελατίνα. Διαφορετικά ρισκάρετε να μην μπορείτε να δείτε τίποτα στην περίπτωση που ξεκινήσει να βρέχει πάνω στην ελαφρώς σκονισμένη και περίπου διάφανη επιφάνεια του ανεμοθώρακα. Προσθέστε σε αυτά και τις αντανακλάσεις των φώτων πάνω στις σταγόνες της βροχής από τα οχήματα της αντίθετης κατεύθυνσης, και μπορεί να καταλήξετε να οδηγείτε με το κεφάλι στο πλάι για να βλέπετε πού πατάνε οι ρόδες σας!

10. Τυφλό σημείο
Όπως και στο αυτοκίνητο, οι καθρέπτες του δικύκλου πάντα έχουν ένα τυφλό σημείο που θα πρέπει οπωσδήποτε να υπολογίζετε όταν αλλάζετε κατεύθυνση. Πιο πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι πάντα πρέπει να κοιτάζετε γύρω για να δείτε με τα μάτια σας ότι δεν υπάρχει τίποτα (αυτοκίνητο ή δίκυκλο) παράπλευρά σας.

Πηγή: MAIDS survey


Όσο χρήσιμα μπορεί να είναι όλα αυτά σε αυτούς που δεν έχουν οδηγήσει ξανά δίκυκλο, πηγαίνοντας για οδήγηση με μόνο αυτούς τους κανόνες στο χαρτί είναι μάλλον δώρο άδωρο. Απεναντίας, μόνο η εμπειρία την οποία θα καλλιεργήσετε με τα δικά σας αντανακλαστικά, συχνά βασισμένοι σε μικρά λάθη με μικρές επιπτώσεις, αλλά λάθη που ξέρετε πώς να μην τα επαναλάβετε, θα σας φανεί πραγματικά χρήσιμη.
Γι’ αυτό και πρέπει η πρώτη χρονιά οδήγησης να θεωρείται μια περίοδος εκπαίδευσης, μέσα στην οποία θα ορίσετε για τον εαυτό σας τα όρια ασφαλείας ώστε να μπορείτε να αντιμετωπίσετε τις δύσκολες καταστάσεις στις οποίες είναι πολύ πιθανόν να βρεθείτε.


Καλή οδήγηση, και προσοχή!