Θεωρητικά πάντα μιλώντας, η βόλτα με την μοτοσυκλέτα στην βροχή, σε σχέση με το στεγνό είναι ίδια...Θεωρητικά πάντα. Διότι αν τηρούνταν οι προδιαγραφές κατασκευής οδοστρώματος, και οι προδιαγραφές συντήρησης οδοστρώματος στην χώρα μας, τότε τα πράγματα θα ήταν πιο απλά για όλους μας. Δεν ζούμε όμως στην Αγγλία ή την Γερμανία όπου οι κατασκευαστές ελέγχονται αν τηρήθηκαν όλες οι προδιαγραφές. Πάμε λοιπόν να δούμε μικρά tips που θα μας κάνουν να φτάσουμε ασφαλέστεροι στον προορισμό μας.


Τι συμβαίνει όμως όταν βρέχει και είμαστε με  μοτοσυκλέτα;
- Ο συντελεστής τριβής της Ελληνικής ασφάλτου μειώνεται δραματικά σε επίπεδα παγοδρομίου και η ολισθηρότητα αυξάνεται.

- Τα ελαστικά της μοτοσυκλέτας δεν ζεσταίνονται, μειώνοντας ακόμη περισσότερο την πρόσφυση.

- Οι διαχωριστικές λωρίδες και οι «ζέβρες» (οι γνωστές σε όλους διαβάσεις για τους πεζούς) αποκτούν πρόσφυση πετρελαιοκηλίδας (σαν να οδηγάς στον κόλπο του Μεξικού).

- Η ορατότητα του μοτοσυκλετιστή μειώνεται, είτε γιατί η ζελατίνα θολώνει από μέσα, είτε γιατί ψεκάζεται εξωτερικά από το σπρέι «λάσπης» που σηκώνουν τα άλλα οχήματα, είτε γιατί έχουν θολώσει τα γυαλία του.

- Για τους ίδιους λόγους μειώνεται και η ορατότητα των οδηγών των αυτοκινήτων, το πίσω τους τζάμι θολώνει και οι τρεις καθρέφτες σχεδόν αχρηστεύονται.

- Τα σήματα και οι φωτεινοί σηματοδότες γίνονται δυσδιάκριτα.

- Οι δρόμοι ξεπλένονται από όλα τα κατάλοιπα της καύσης και δημιουργούνται ρυάκια από το φοβερό κοκτέιλ: νερό και κοινή σκόνη και χώμα και καρβουνόσκονη και πετρέλαιο και λάδια...ακόμη και απορυπαντικά που μερικοί πλένουν τ'αυτοκινήτα τους στον δρόμο.

- Σκουπίδια παρασύρονται μέσα στο δρόμο, φερτά υλικά, κλαδιά δέντρων.

- Οι σχάρες των υπονόμων φράζουν και τα νερά πλημμυρίζουν το δρόμο, ειδικά σε υπόγειες διαβάσεις, όπου η ορατότητα είναι μειωμένή.

- Οι λακκούβες γεμίζουν νερό, γίνονται δυσδιάκριτες και το βάθος τους δεν μπορεί να ελεγχθεί με το μάτι.

- Τα δισκόφρενα βρέχονται και στιγμιαία δεν πιάνουν. «Σκουπίζονται» μετά το πρώτο πάτημα και την πρώτη περιστροφή και αμέσως ανακτούν την απόδοσή τους, περισσότερο όμως απ’ όσο περιμένουμε.

- Ό,τι ξέραμε από την οδήγηση σε στεγνό δρόμο μας δεν είναι πια χρήσιμο, καθώς η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας είναι εντελώς διαφορετική.



1. Ντύσιμο

Σίγουρα οι περισσότεροι έχουμε προτιμήσει να πάρουμε ένα χειμερινό αδιάβροχο μπουφάν Cordura. Το έχουμε έλεγξει ήδη ότι δεν περνάει βροχή, και είμαστε ευχαριστημένοι από την στεγανότητα του. Ομως και η Cordura είναι ύφασμα. Ως ύφασμα λοιπόν απορροφά μια ποσότητα νερού (η οποία δεν περνάει προς τα μέσα) η οποία κάνει το μπουφάν μας πιο βαρύ και έτσι πιο δύσχρηστο. Κανείς δεν θέλει να κουβαλάει στους ώμους του ένα βάρος 8-10 κιλών. Ασε που όταν φτάσεις σε έναν ενδιάμεσο σταθμό και το βγάλεις μετά πρέπει να το ξαναβάλεις βρεγμένο. Η καλύτερη λύση και αυτή που θα σε έχει σίγουρα στεγνό, αυτή που θα στεγνώσει αμέσως είναι ένα σετ αδιάβροχα που να φοριούνται πάνω από το μπουφάν και το παντελόνι. Πάρτε τα μεγάλα ώστε να είναι άνετα και να μην δυσκολεύεστε να τα φοράτε. Διαλέξτε ένα παντελόνι με άνοιγμα μεγάλο ώστε να μην σας δυσκολεύει να το φορέσετε στον δρόμο χωρίς να βγάλετε τις μπότες. Προσέξτε όταν βάλετε το πάνω αδιάβροχο το γάντι σας να είναι μέσα από το μανίκι ώστε το νερό να γλυστράει πάνω στο γάντι και όχι μέσα σε αυτό. Προσωπικά κρατώ τα αδιάβροχα σε μια θήκη διαχωρισμού ρούχων που βάζουμε στο πλυντήριο, για να πιάνουν λιγότερο χώρο και τα έχω μόνιμα μαζί μου χειμώνα καλοκαίρι.

 

2. Κράνος

Το βασικότερο πρόβλημα του κράνους είναι το θάμπωμα της ζελατίνας. Πολλοί αφήνουν ένα μικρό άνοιγμα στην ζελάτινα ώστε να μην θαμπώνει. Ετσι όμως θα περάσει υγρασία και μια μικρή ποσότητα νερού στο εσωτερικό της και μετά πολύ δύσκολα θα την καθαρίσετε εν κινήσει. Το ιδανικότερο είναι να έχετε κράνος που να δέχεται αντιθαμβωτική ζελατίνα πάνω ώστε να την χρησιμοποιείτε τις βροχερές μέρες. Αν όμως αυτό δεν είναι δυνατό, τότε ανοίξτε τον μπροστινό αεραγωγό ώστε να φεύγουν οι ανάσες και αναπνέετε με απαλά ωστε να μην θαμπώνει πολύ. Σε κάθε στάση στο φανάρι ένα ξεθάμπωμα είναι απαραίτητο. Τα περισσότερα γάντια έχουν σε ένα δάχτυλο ένα κομμάτι δέρματος για να καθαρίζετε να νερά απ΄έξω. Εγω έχω κολλήσει ενα μικρό κομμάτι δέρματος από αυτά που στεγνώνουν τα αυτοκίνητα σε δυο δάχτυλα του αριστερού γαντιού για να καθαρίζω τα νερά από την ζελατίνα. Αν φοράτε γυαλιά εκεί τα πράγματα δυσκολεύουν πραγματικά πολύ. Αναζητήστε την καλύτερη λύση για εσάς, εγώ φοράω φακούς γι'αυτό τον λόγο.

 

3. Μπότες

Αδιάβροχες μπότες σίγουρα. Αλλά για πόσο; Πότε τις δοκιμάσατε τελευταία φορά στην βροχή. Πριν λοιπόν τις βροχές ελέγξτε την αδιαβροχοποίηση των μποτών σας ώστε να είστε σίγουροι ότι είναι ακόμη αδιάβροχες. Ενα ζευγάρι γκέτες θα σας κάνουν να νιώθετε μεγαλυτερή σιγουριά ότι τα πόδια σας θα είναι στεγνά, αλλά ακόμη και αυτές αν δεν υπάρχουν, αν νιώσετε υγρασία στον δρόμο στα πόδια, σταματήστε και φορέστε μέσα από την μπότα σακούλα του σουπερμαρκετ...θα ίδρωσετε λίγο παραπάνω αλλά θα γυρίσετε στεγνός. Υπάρχουν πολύ καλά προϊόντα, εγώ προσωπικά τα χρησιμοποιώ στα ορειβατικά μου μποτάκια, για αδιαβροχοποίηση των παπουτσιών. Δοκιμάστε κάποια αλειφή ή σπρέυ από ορειβατικά είδη και θα εντυπωσιαστέ στο τι μπορούν να κάνουν στις παλιές μας μπότες.

 

4. Οδήγηση

Εδώ αρχίζουν τα δύσκολα. 100 ανθρώπους αν ρωτήσεις, 100 διαφορετικές απαντήσεις θα πάρεις. Η οδήγηση στην βροχή είναι ένα 30% ταλέντο και ένα 70% τεχνική. Το ταλέντο αν δεν το έχεις δεν θα το βρεις. Αν όμως δουλέψεις την τεχνική σου θα φτάσεις σίγουρα ασφαλής στον προορισμό σου. 

Α. Προετοιμάσου. Μην κοιτάς την μπροστινή σου ρόδα. Κοίτα μακρυά και προετοίμασε το μυαλό σου γι αυτό που θα ακολουθήσει. Δες από μακρυά τις παγίδες και προσάρμοσε το όχημα σου. Κράτα μεγαλύτερες απόστασεις από τα προπορευόμενα οχήματα, τουλάχιστον την διπλάσια από όσο στο στεγνό. Πάτα το φρένο σου σταδιακά, προετοιμάσου για να έχεις μεγαλύτερη απόσταση στο φρενάρισμά σου. Γίνε όσο πιο ορατός γίνεται και θεώρησε πως είσαι εντελώς αόρατος από όλους τους άλλους οδηγούς του δρόμου. 

Β. Απέφυγε. Απέφυγε τις λευκές διαγραμμίσεις. Γλυστρούν πολύ περισσότερο. Το νερό της βροχής δημιουργεί ένα φίλμ μεταξύ ασφάλτου και ελαστικού. Το ελαστικό με τα αυλάκια του καλείται να το διώξει σαν σπρέυ και να έρθει το ελαστικό σε επαφή με την άσφαλτο. Προτίμησε να κινείσαι πάνω στις ροδιές των προπορευόμενων οχημάτω όπου αυτό το φίλμ έχει σπάσει. Απέφυγε κάθε σκοτεινό σημείο στο δρόμο. Είτε είναι λακούβα μεγάλη είτε το νερό περιέχει και άλλα πιο γλιστερά πράγματα
Γ. Διάλεξε. Διάλεξε την σωστή θέση πάνω στον δρόμο. Σωστή είναι μόνο μια θέση. Αυτή που κινείσαι με ασφάλεια, ενώ ταυτόχρονα έχεις οδό διαφυγής σε περίπωτση ανάγκης. Διάλεξε την ιδανικότερη γραμμή για την στροφή σου, ώστε να πλαγιάσεις όσο το δυνατόν λιγότερο την μοτοσυκλέτα σου. Διάλεξε την πιο κάθετη γραμμή για να περάσεις εμπόδια. Εγώ προσωπικά προτιμώ να ακολουθώ τις ροδιές της πίσω αριστερής ρόδας του μπροστινού αυτοκινήτου.

Δ. Χαλάρωσε. Ο φόβος σε κάνει να σφίγγεσαι και το σήμειο που σφίγγεις περισσότερο είναι τα χεριά σου και το τιμόνι. Ασε την μοτοσυκλέτα να διορθώσει μόνη της τα λάθη σου. Χαλάρωσε τα χέρια σου στο τιμόνι γιατί η παραμικρή κίνηση κάνει απλά την μοτοσυκλέτα να φεύγει από την θέση ισσοροπίας της. Αν θέλεις να σφίξεις, που πρέπει να το έχει σφιγμένο είναι τα πόδια σου στο ντεπόζιτο και να πατάς καλά πάνω στα μαρσπιέ. Ετσι χαμηλώνεις το κέντρο βάρους του συστήματος μοτοσυκλέτα-αναβάτη.

Ε. Ανέβασε/Κατέβασε. Ενώ το βασικότερο είναι να κατεβάσεις τις ταχύτητες οδήγησης, ανέβασε μια σχέση στο κιβώτιο αν κινείσαι με σταθερή ταχύτητα. Ετσι καταφέρνεις να μην έχεις απότομες αλλαγές Ταχύτητας, ενώ ταυτόχρονα κάνεις πιο ομαλή την οδηγήση σου. Δεν θέλεις με τίποτα να νιώσει ένα σπινιάρισμα του πίσω τροχού την ώρα που δεν το περιμένεις. Αν όμως είσαι εντός αστικού ιστού και έχεις συνεχώς αυξομειώσεις τότε κατέβασε μια σχέση στο κιβώτιο σου. Αν χαθεί για οποιοδήποτε λόγο η πρόσφυση (πχ. λευκή διαχωριστική), αυτό το αθώο ως τότε παραπανίσιο γκάζι θα κάνει τον τροχό να σπινάρει δυνατά αποκτώντας αισθητά περισσότερες στροφές. Αυτός ο τροχός θα αργήσει πολύ να ανακτήσει πρόσφυση, καθώς θα πρέπει πρώτα να μειωθεί ο ρυθμός περιστροφής του. Με μία σχέση κάτω, είμαστε πιο προσεκτικοί και ακριβείς στο άνοιγμα του γκαζιού, ενώ αν ο τροχός σπινάρει, θα φέρει ελάχιστα περισσότερες περιστροφές και θα μπορέσει να επανέλθει πιο γρήγορα. Αντίστοιχα κλείνοντα το γκάζι ο κινητήρας μας φρενάρει περισσότερο την μοτοσυκλέτα μας. 


ΣΤ. ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ. Αν για οποιδήποτε λόγο νιώσεις ότι όλα όσα κάνεις ή σκέφτεσαι δεν είναι αρκετά τότε σταμάτησε να οδηγάς. Κάνε στην άκρη και περίμενε να περάσει. Μόνο όταν έχεις πείσει το μυαλό σου ότι μπορείς να το κάνεις, θα το κάνεις.


ΤΕΛΟΣ και ίσως το σημαντικότερο από όλα κάνε μαθήματα σε κάποια σχολή ασφαλούς οδήγησης, κάποιο Riding School, ώστε να μάθεις τα όρια σου, τα όρια της μοτοσυκλέτας σου και να καταλαβαίνεις πλέον γιατί συμβαίνει κάθετι την ώρα της οδήγησης. Θα εντυπωσιαστείς από την διαφορά στην οδήγηση σου