Πόσες φορές δεν έχουμε αναρωτηθεί πως στρίβει η μηχανή; Και καλά αν αυτό συμβεί όταν είμαστε μόνοι μας, φανταζόμαστε όλοι τον εαυτό μας να στρίβει με γόνατα, αγκώνες, κράνος στην άσφαλτο και να κερδίζουμε τον τίτλο του παγκόσμιου πρωταθλήματος MotoGP.  Όταν όμως είμαστε με παρέα και πέφτει αυτή η ερώτηση, τότε θα ακούσουμε αστρολογικές προβλέψεις, τεχνικές, αγγλικούς όρους, μυστικιστικές τελετές και ότι άλλο βάλει νους σχετικά με αυτή την μαγική λέξη "Στροφή".

 

Τα πράγματα στην πραγματικότητα είναι πολύ πιο απλά. Στρίβουμε με το μυαλό! Και δεν αστειεύομαι καθόλου! Το μάτια παίζουν πρωταρχικό λόγο σε μια στροφή, και τον δεύτερο λόγο τον παίζει το μυαλό! Δεν μιλώ για καταστάσεις τύπου Γιούρι Γκέλερ με το μυαλό στραβώνεις κουτάλια φυσικά. Δυστυχώς πρέπει να μιλήσω για το που κοιτάμε διότι στρίβουμε με τα μάτια! Όταν προχωράμε και κάποιος φωνάξει το όνομα μας το πρώτο πράγμα που στρίβει πάνω μας είναι το κεφάλι και το βλέμμα μας για να δούμε ποιος είναι και ακολουθεί το σώμα! Άρα λοιπόν δεν στρίβουμε ούτε με το κορμί, ούτε με το γυροσκοπικό, ούτε αν η Αφροδίτη είναι στον Κρόνο και ο Ερμής Ανάδρομος. Στρίβουμε με τα μάτια. Και δεν φτάνει να μας δείξουν την κατεύθυνση αλλά να παραμείνουν κολλημένα στον στόχο για να ενημερώσουν το μυαλό για τυχόν αλλαγές στην κατάσταση μας.?

 

Τα μάτια λοιπόν μας έδειξαν την κατεύθυνση, οπότε πλέον ξέρουμε την πορεία μας άρα έχουμε υπολογίζει βάσει της τροχιάς που θα ακολουθήσουμε την κλίση της μοτοσυκλέτας μας...ακολουθήσαμε όλες τις τεχνικές οδήγησης που έχουμε μάθει ή "μάθει" και πλέον βρισκόμαστε μέσα στην στροφή πλαγιασμένοι...Πόσο πλαγιασμένοι; Ακολουθούμε την τροχιά που αποφασίσαμε; Αν ναι δεν χρειάζεται να κάνουμε τίποτα άλλο Αν όχι και ταυτόχρονα έχουμε ρίξει την μηχανή στην στροφή αλλά αυτή αρνείται να ακολουθήσει την τροχιά που μας έδειξαν τα μάτια και θέλει το μυαλό...πρέπει να πειστεί το αρχαιότερο μέρος του εγκεφάλου του ανθρώπου που είναι υπεύθυνο για την επιβίωση (την παρεγκεφαλίτιδα συγκεκριμένα) ότι για την ισορροπία μας είναι υπεύθυνο κάτι άλλο και όχι εμείς. Έχουμε γείρει την μοτοσυκλέτα όσο ακριβώς χρειάζεται για να ακολουθήσει την τροχιά της στροφής αλλά κρατάμε το σώμα μας όρθιο και με φορά προς την εξωτερική μεριά της στροφής. Αυτό από μόνο αναιρεί μεγάλο μέρος της κεντρομόλου δύναμης που μας κρατάει στην στροφή και έτσι θέλουμε να γείρουμε την μοτοσυκλέτα περισσότερο και τελικά δεν μας φτάνουν τα χέρια/τιμόνι/λάστιχα κλπ.

 

Άρα ΜΥΑΛΟ αυτό μας κάνει να στρίβουμε σωστά με την κλίση που χρειαζόμαστε και αυτό κάνει την μοτοσυκλέτα να γέρνει όσο χρειάζεται ή αν στρίβουμε εσφαλμένα όσο πιστεύει το μυαλό ότι χρειάζεται.?Στην πραγματικότητα όσα θα σου πει ένας δάσκαλος σε ένα session της μιας ώρας δεν καλύπτονται ούτε με 3 τόμους βιβλιογραφίας, και άρθρων. Αυτός είναι και ο λόγος που φωνάζουμε συνέχεια "ΠΗΓΑΙΝΕΤΕ ΣΕ RIDING SCHOOL". Για την συζήτηση όμως και φυσικά για να καταλάβουμε  πόσα πράγματα γίνονται σε μια στροφή και πόσα πράγματα έχει να αναλύσει ο εγκέφαλός μας γράφονται τέτοια άρθρα με σκοπό να σας παροτρύνουν να παρακολουθήσετε κάποια σχολή οδήγησης. Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με τα βασικά.? ?

 

1. Επεξήγηση εννοιών γιατί τα έχουμε μπλέξει μΕ φαίνεται

 

Α. Counter Steering: Είναι η διαδικασία έναρξης της στροφής. Το στιγμιαίο στρίψιμο του τιμονιού προς την αντίθετη πλευρά από αυτή που θα θέλουμε να στρίψουμε, στιγμιαία και όχι κρατώντας το τιμόνι εκεί, για να αρχίσει η διαδικασία της στροφής που ονομάζουμε...?

?

 

Β. Γυροσκοπικό Φαινόμενο: Από την στιγμή που η μοτοσυκλέτα κινείται είτε με 10 χαω είτε με 50 χαω είτε με 100 χαω παραμένει όρθια λόγω του γυροσκοπικού φαινομένου. Το χαρακτηριστηκότερο παράδειγμα του γυροσκοπικού φαινομένου είναι οι σβούρες που θυμόμαστε από παιδιά. Παραμένουν όρθιες λόγω του γυροσκοπικού φαινομένου.?

?

Άρα λοιπόν ανεξαρτήτως βάρους μηχανής δεν έχει να κάνει με το πότε ξεκινάει το γυροσκοπικό, αλλά πόση δύναμη χρειάζεται να ασκήσουμε για να πάρει την κλίση η μηχανή και λόγω του γυροσκοπικού να συνεχίσει στην τροχιά μας χωρίς να πέφτει.?

 

Ο όρος λοιπόν γυροσκοπική οδήγηση δεν είναι περιγραφικός αλλά επεξηγηματικός. Υπονοεί ότι το φαινόμενο πως στρίβουμε οφείλεται στο φαινόμενο του γυροσκοπίου.?Αντίστοιχα στα Αγγλικά (ελληνιστί: κουτόφραγκοι) χρησιμοποιούν εξ' ολοκλήρου για όλα τον όρο “Counter steering”. Εδώ έχουμε έναν περιγραφικό και όχι έναν επεξηγηματικό ορισμό αφού περιγράφει (σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει ανάποδο ή αντίστροφο στρίψιμο ή ανάποδο τιμόνι) και δεν εξηγεί ή τουλάχιστον προσπαθεί να εξηγήσει. Ως αποτέλεσμα λοιπόν ο περιγραφικός ορισμός έχει περισσότερες πιθανότητες να είναι σωστός γιατί εύκολα περιγράφουμε δύσκολα εξηγούμε:?

 

Όταν στρίβω το τιμόνι αριστερά η μηχανή πάει δεξιά (περιγραφή)?

 

Όταν στρίβω το τιμόνι αριστερά επιβάλλω μία ροπή στον εμπρόσθιο τροχό και αυτός λόγω της διατήρησης της στροφορμής δίνει μία ροπή κάθετη στην επιβαλλόμενη (φαινόμενο του γυροσκοπίου) με αποτέλεσμα να γέρνει η μηχανή από την άλλη (εξήγηση).?

 

Φτάνουμε λοιπόν στο σημείο να πούμε πως να λέμε «Γυροσκοπική Οδήγηση» είναι εντελώς λάθος. Και αυτό γιατί στην πραγματικότητα στρίβουμε όταν πάνω στο φαινόμενο του γυροσκοπίου εφαρμόζουμε άλλες δυνάμεις και συγκεκριμένα στη φυγόκεντρη δύναμη.?

 

ΜΕ ΑΠΛΑ ΛΟΓΙΑ (στα ζόρια πάρτε μολύβι και χαρτί και ζωγραφίστε):?

 

Οδηγάμε την μοτοσυκλέτα μας σφυρίζοντας ανέμελα στην ευθεία, χαζεύοντας προβατάκια στα καταπράσινα λιβάδια και έχουμε λύσει τις κοτσίδες μας ως άλλη Μαίρη Πόππινς, και βλέπουμε στο βάθος να έρχεται μια αριστερή στροφή (φτου φτου μακριά από εμάς όλα τα δεξιά). Να πάμε ευθεία στα λιβάδια και να συνεχίσουμε ή να στρίψουμε αριστερά στην πορεία του δρόμου γιατί μας είπαν πως υπάρχει στο τέλος ένα ουράνιο τόξο; Οι μη έχοντες ψηλόφτερα ή GS kαι οι κατέχοντες RT - FJR και λοιπά ποταμόπλοια καλό θα είναι να πάρουν την απόφαση αρκετά νωρίς και αυτή να είναι μια και μοναδική. ΝΑ ΣΤΡΙΨΟΥΝ όπως πάει ο δρόμος.?

 

Τι κάνουμε λοιπόν; Στρίβουμε το τιμόνι λίγο δεξιά (ΛΙΓΟ, κανονίστε σε κανέναν να διπλώσει το τιμόνι να ζητάτε αποζημιώσεις) οπότε η μηχανή στρίβει δεξιά επειδή οδηγείται από τον μπροστά τροχό (ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΣΟΦΙΑΝΕ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ...ΝΑ ΜΛΚ και έρχονται οι μούτζες).?

 

Εδώ έρχεται η μαγεία της φυσικής και αναλαμβάνει ρόλο βγαίνοντας στην σκηνή η ΑΔΡΑΝΕΙΑ. Επειδή μέχρι εκείνη την στιγμή το ποταμόπλοιο εεεε η μηχανή σας πήγαινε ευθεία θέλει να συνεχίσει να πηγαίνει ευθεία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια φυγόκεντρη δύναμη (η δύναμη που μαθαίναμε στο γυμνάσιο πως είναι ψευδοδύναμη άρα δεν υπάρχει. Υπάρχει εξήγηση και για αυτό αλλά θα σας μπερδέψω και δεν το θέλω). Αυτή η δύναμη λοιπόν με σημείο εφαρμογής της το κέντρο μάζας της μηχανής (σύστημα μηχανής/αναβάτη) δημιουργεί μια ροπή (από τον συνδυασμό της φυγόκεντρης και της τριβής του ελαστικού) και έτσι σαν αποτέλεσμα σπρώχνεται όλη η μοτοσυκλέτα στην αντίθετη κατεύθυνση. Δηλαδή η μοτοσυκλέτα ΓΕΡΝΕΙ ΑΡΙΣΤΕΡΑ!!! (drumms rolling και Ταραααααααααααα)?

 

Τα υπόλοιπα όλα είναι νεότερη ιστορία. Η κουλομαρία που θέλει να λέγεται οδηγός/αναβάτης επαναφέρει το τιμόνι προς την αρχική του θέση (προς τα αριστερά ρεμάλια είναι αυτό) ως να αντιστρέψει την φυγόκεντρη και να ξαναφέρει σε ισορροπία την μηχανή, η οποία γκρινιάζει και για να το δείξει αυτό έχει πάρει κλίση και θέλει να πέσει κάτω. Η κουλομαρία σκεπτόμενη πόσο κοστίζουν πλαστικά και μανέτες και μανιτάρια την κρατά εκεί με ανοιγόμενο το γκάζι και όταν με το καλό τελειώσει η στροφή και βλέπει (ελαφρά χεσμένος) την ευθεία μπροστά του ακολουθεί την αντίστροφη διαδικασία για να την ισορροπήσει πλέον όρθια...και όλα αυτά μέχρι την επόμενη στροφή γιατί θα υπάρξει και επόμενη.?

 

Δηλαδή το ρημάδι το γυροσκόπιο δεν παίζει κανένα ρόλο; Αφού είναι γνωστό ότι μια μάζα που περιστρέφεται έχει στροφορμή άρα υπόκειται στο γυροσκοπικό φαινόμενο. Και γιατί το βάφτισαν έτσι αν το γυροσκόπιο δεν παίζει κανένα ρόλο;?

 

Κι όμως το γυροσκοπικό φαινόμενο παίζει δύο ρόλους (κολλητός του σκηνοθέτη). Στο πρώτο κομμάτι της στροφής (αυτό ντε με την σφαλιάρα στο τιμόνι αντίθετα) παίζει τον ρόλο του, αλλά η συνεισφορά του στην κλίση της μοτοσυκλέτας είναι αμελητέα (δυο ατάκες όλες κι όλες λιγότερο από 3%). Αντίθετα όταν η μηχανή έχει πάρει κλίση (ΠΕΡΙΚΛΙΙΙΙΣ που φώναζε ο βλάχος) εκεί το γυροσκοπικό φαινόμενο είναι αυτό που κάνει την μοτοσυκλέτα να επανέλθει στην αρχική της θέση.?

 

Κανονικά λοιπόν και με όλα αυτά πιο σωστά θα ήταν να λέγαμε Φυγοκεντρική Οδήγηση αλλά είπαμε το γυροσκόπιο ήταν κολλητός του σκηνοθέτη και μάλλον του έκατσε κιόλας. Ακόμη πιο σωστό θα ήταν να χρησιμοποιούμε το όρο των κουτόφραγκων Ανάποδο Τιμόνι.?

 ? ? ?

 

ΟΛΑ ΑΥΤΑ τα κάνουμε ασυναίσθητα όπως είπαμε από την ώρα που οδηγήσαμε ποδήλατο για πρώτη φορά χωρίς βοηθητικές. Όποιος δεν θυμάται το δυσκολότερο για όλους μας ήταν να ξεκινήσουμε το ποδήλατο! Γιατί; Γιατί ασκούσαμε δύναμη στο πετάλι από την μια μεριά με το ποδήλατο να μην τσουλάει και πέφταμε. ΤΙ κάναμε; Σπρώχναμε με τα πόδια για να ξεκινήσουν να κυλούν οι ρόδες, και λόγω μικρότερου βάρους συστήματος το γυροσκοπικό φαινόμενο εμφανιζόταν στα 3χαω. ΑΡΑ όσο πιο βαρύ το σύστημα ναι χρειάζεται μεγαλύτερη ταχύτητα για να αρχίσουν οι δυνάμεις να κάνουν τα παιχνίδια τους!!!

 

ΚΑΤΣΕ ΡΕ ΦΙΛΕ ΤΩΡΑ θα μου πείτε! 250 κιλά είναι το γελάδι GS 280 κιλά είναι το γελάδι RT 220 το Africa 200 το KTM. Για 30 κιλά διαφορά; Ναι μεν αλλά δε...Τι ίχνος έχει το καθένα; Τι διαδρομή έχουν τα αμορτισέρ και πόσο αυτά αλλάζουν την συνολική γεωμετρία του συνόλου; Ποια είναι η στάση σώματος του αναβάτη. Άρα που είναι το κέντρο βάρους; Τι μήκος τιμονιού (άρα μοχλός) έχει το ένα και τι το άλλο; ΜΕΡΙΚΟΥΣ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ που αλλάζουν την συμπεριφορά μιας μοτοσυκλέτας (ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΤΟ ΤΙΜΟΝΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΙΜΟΝΟΠΛΑΚΑ) στην στροφή και όχι μόνο το βάρος της.?

 

2. Η Στροφή?

 

Εκεί που τα έκανα όλα σωστά και είμαι πλέον στην στροφή και έχω φτιάξει την τροχιά μου για να είμαι ευχαριστημένος με τον εαυτό μου με το πως στρίβω ενώ όλοι οι μεγάλοι πρωταθλητές με κοιτούν από τον ουρανό χαμογελώντας, ξαφνικά μπροστά μου βλέπω χαλίκια/ένα πανέμορφο αλεπουδάκι/ τον Jim Morrison (δεν έχει πεθάνει και κρύβεται στα βουνά της Ελλάδος)...ΤΙ ΚΑΝΩ σε αυτή την περίπτωση;?

 

Α. Αφήνω τα χέρια από την μηχανή και πηδάω. Να πα να απαυτωθεί και ο Morrison ας πεθάνει (άλλωστε είναι πολύ γέρος).?

 

Β. Κλείνω τα μάτια και προσεύχομαι στον Αγιο Μάρκο τον Διασώστη μέχρι να γίνουμε όλοι μαζί ένα όμορφο κουβάρι κοιτώντας ερωτικά την άσφαλτο κατά την διάρκεια από τις κωλοτούμπες μου. Ελπίζω σε δεκάρι από τους κριτές για την προσπάθεια και την προσγείωση.?

 

Γ. Τίποτα από τα παραπάνω.?

 

Κάποιος είπε ότι πατάω ελαφρά το πίσω φρένο και κλείνει η γραμμή μου...?

Κάποιος επέλεξε το Α κάποιος κάνει το Β αλλά δεν το λέει κάποιος κάτι κάνει αλλά δεν ξέρει πως... κάποιος αναρωτιέται γιατί?

 

Πριν περάσουμε στην συνέχεια να δηλώσω πως όλες οι τεχνικές που έχουν αναφερθεί ή θα αναφερθούν πρέπει να γίνουν σε ασφαλές περιβάλλον δοκιμών και με την καθοδήγηση ενός εκπαιδευτή για την μικροδιόρθωση αυτών που "έχουμε" καταλάβει ώστε να γίνουν έχουμε καταλάβει. Ότι και αν γραφτεί εδώ έχει να κάνει με την οδήγηση στον δημόσιο δρόμο και με ταχύτητες αντίστοιχες σε αυτόν.?

 

I. Τα λάστιχα?

 

Σχεδιάστε ένα λάστιχο σε όρθια θέση και ένα λάστιχο σε πλάγια θέση (στροφής). Τραβήξτε μια γραμμή που να εφάπτεται στην κάτω μεριά του ελαστικού. Στην στροφή ακουμπάει περισσότερο λάστιχο κάτω από ότι όταν είναι όρθιο και αυτός είναι ο λόγος της γίγγλυμης κίνησης. Τριβή με ολίσθηση ταυτόχρονα. Κάποιος θα πει "ναι αλλά από το βάρος της μηχανής το λάστιχο παραμορφώνεται και έτσι όταν είναι όρθια ακουμπάει περισσότερο λάστιχο στην άσφαλτο". Θεωρητικά πάντα αν έχει τις απαραίτητες πιέσεις που σου δίνει ο κατασκευαστής για το λάστιχο και έχει ζεσταθεί είναι φτιαγμένο έτσι ώστε στο κάθετο βάρος να δέχεται ελάχιστη παραμόρφωση τόση ώστε να είσαι όρθιος. Στο πλάγιασμα επειδή δέχεται συνδυασμό δυνάμεων περισσότερο και έχει μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής.?

? ?

ΙΙ. Φρένα μέσα στην στροφή?

 

ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΑ ΟΧΙ...Αν χρειάζεται να πατήσουμε φρένο μέσα στην στροφή σημαίνει πως οι υπολογισμοί μας είναι λάθος, άρα η τροχιά μας είναι λάθος, άρα η κλίση μας και η ταχύτητα μας είναι λάθος, ΑΡΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΑΝΑΠΑΜΕ στο σχολείο για επανάληψη.

 

Όμως εδώ είμαστε για συζήτηση και τελικά για την συζήτηση μπορούμε να πατήσουμε φρένο όσο διαρκεί η αλλαγή κατεύθυνσης της μοτοσυκλέτας (αυτό που ακούτε στο motogp μπήκε στα φρένα βαθιά). ΑΠΟ ΕΚΕΙ ΚΑΙ ΠΕΡΑ απαγορεύεται οποιαδήποτε επαφή με τα φρένα και ειδικά του μπροστινού φρένου. Ένα χάσιμο του μπροστινού θα μας βρει με ένα όμορφο lowside με εμάς να σερνόμαστε στην άσφαλτο και η μοτοσυκλέτα δίπλα μας να μας ανταγωνίζεται ποιος είναι πιο γρήγορος.?

 

Το ιδανικό είναι ότι έχουμε τελειώσει με τα φρένα μας πριν καν μπούμε στην διαδικασία αλλαγής κατεύθυνσης. Και εκεί πρέπει να κοροϊδέψουμε τον εαυτό μας. Έχουμε την τάση να ρυθμίζουμε την ταχύτητα μας αναλόγως με αυτό που νιώθουμε ασφαλής. Το όριο μας. Ο κάθε άνθρωπος, με την ίδια μοτοσυκλέτα πάντα, θα μπει με διαφορετική ταχύτητα στην στροφή αναλόγως της εμπειρίας του, της γνώσης του και των φόβων του. ΑΛΛΑ επειδή είμαστε σε δημόσιο δρόμο το όριο μας κανονικά πρέπει να είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που πραγματικά είναι για τις ανάγκες αλλαγών και διορθώσεων που ίσως να χρειαστεί να κάνουμε μέσα στην στροφή.?

 

Όλες αυτές οι πληροφορίες που πρέπει να διαχειριστούμε πάνω στην στροφή είναι τόσες πολλές που εγκέφαλος φορτίζεται και δεν μπορεί να τις διαχειριστεί και ως αποτέλεσμα δίνει εντολή στο σώμα να σφιχτεί...από φόβο και μόνο...και αυτός ο φόβος είναι αυτό που μας κάνει να θέλουμε να φρενάρουμε. Όσο περισσότερο εκπαιδευόμαστε τόσο πιο αυτοματοποιημένα γίνονται αυτά, τόσο λιγότερες πληροφορίες έχει να διαχειριστεί ο εγκέφαλος άρα τόσο πιο χαλαροί είμαστε και η κρίση μας πιο καθαρή. Αν παρ' ελπίδα όμως νιώσουμε ότι θέλουμε να φρενάρουμε τότε ας κάνουμε ένα μόνο πράγμα...να σκεφτούμε ΜΗΠΩΣ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ;?

 

Λύση: Χαλαρώνουμε τα χέρια από τιμόνι για να αφήσουμε την μοτοσυκλέτα να στρίψει γιατί η μοτοσυκλέτα εκείνη την στιγμή θέλει να στρίψει και εμείς με το σφίξιμο δεν την αφήνουμε. Εμείς το μόνο που κάνουμε είναι να δώσουμε σημασία με τα μάτια μας για την έξοδο της στροφής γιατί ο φόβος και το σφίξιμο μας έκαναν αντί να κοιτάμε μέσα στην στροφή να κοιτάμε το χαντάκι (και άρα εκεί θα πάμε)?

 

ΑΡΑ αντί για φρένα καλύτερα μικρότερη ταχύτητα εισόδου?

 

ΙΙΙ. Ο ΜΥΘΟΣ?

 

Eίδε ο άλλος δυο βίντεο του California Suberbike School και άλλα πέντε του Riding School και καμιά δεκαριά από vloggers του εξωτερικού και εκεί που κάθεστε για καφεδάκι πετάει την ατάκα "Στην στροφή φορτίζουμε το μπροστινό τροχό για να κρατάει το λάστιχο και να έχουμε πιο ασφαλή στροφή".?

 

Δεν υπάρχει πιο ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ μύθος από αυτόν guys. Άλλο πράγμα τους είπαν, άλλο κατάλαβαν. Παράκληση ΜΗΝ ΤΟ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΤΕ?

 

Αν γλιστρήσει η μηχανή μας θα γλιστρήσει από την ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ φόρτιση του μπροστινού. Σίγουρα πρέπει να φορτιστεί αλλά πόσο; Και αυτό δεν μπορεί να αναλυθεί μέσα σε ένα κείμενο παρά μόνο σε ένα σχολείο. Αν η μπροστινή μας ρόδα είναι φορτισμένη θα είναι σε μεγαλύτερη επαφή με την άσφαλτο και ότι είναι πάνω σε αυτήν (πετραδάκια, χαλίκια και άλλα). Στην στροφή θέλουμε την μπροστινή μας ρόδα όσο πιο ελαφριά γίνεται και αυτό εκτός από το λόγο του γλιστρήματος γιατί όταν η μπροστινή ρόδα δεν έχει πολύ φορτίο η τροχιά της μοτοσυκλέτας δεν ανοίγει (η χαλαρότητα που λέγαμε στο προηγούμενο κεφάλαιο). Αυτός είναι και ο λόγος που θέλουμε να έχουμε ελαφρά ανοιγόμενο γκάζι μέσα στην στροφή για να είναι φορτισμένη η πίσω ρόδο και ελαφρυμένη η μπροστινή (θα μιλήσουμε γι'αυτό σε επόμενο κεφάλαιο). Ουσιαστικά λοιπόν το να είναι ελαφρύ η μπροστινή ρόδα, κάνει την μαγεία των αλληλεπιδράσεων των δυνάμεων την φυσικής να στρίβει η μοτοσυκλέτα μας.?

 

Οι τροχοί μας σε σχέση με την άσφαλτο κάνουν μια κίνηση που λέγεται γίγγλυμη! Είναι ιατρικός όρος και χρησιμοποιείται στην ορολογία των κινήσεων των αρθρώσεων. Είναι μια κίνηση σφαιρικών αρθρώσεων με κοίλων και ουσιαστικά σημαίνει εφάπτομαι λόγω της τριβής αλλά ταυτόχρονα γλιστράω. Η μπροστινή μας ρόδα στην στροφή είναι σαν επιπλέει πάνω σε ένα στρώμα από χαλίκια (αντί νερού) και έτσι ξενερίζει προς τα έξω Όσο λιγότερη επαφή έχει με αυτό το στρώμα λοιπόν τόσο πιο ισορροπημένο είναι το γλίστρημα σε σχέση με την τριβή και έχουμε την ομαλή ροή εντός της στροφής. Δεν θέλουμε ούτε να γλιστράει πάρα πολύ προς τα έξω, αλλά ούτε και να κολλάει και να μας βάζει μέσα. ?

 

Τι γίνεται λοιπόν όταν πατάμε πίσω φρένο; (όπως πολλοί αναρωτηθηκατε); Ουσιαστικά αποφορτίζουμε το μπροστινό λάστιχο και έτσι σταματάει να γλιστράει υπερβολικά το μπροστινό και συνεχίζουμε να στρίβουμε. Το πάτημα όμως του φρένου μας έριξε την ταχύτητα άρα και την φυγόκεντρο με αποτέλεσμα εκείνη την ώρα να έχουμε περισσότερη κλίση από όσο χρειαζόμαστε και αλλαγή στην ισορροπία της μηχανής αφού άλλαξε το σημείο του κέντρου βάρους.?

 

Αν έχετε παρατηρήσει ποτέ τεχνικά τους λατρεμένους οδηγούς τον MotoGp τότε θα δείτε πως μέσα στην στροφή όταν αρχίζει και ανοίγει η γραμμή τους αυτοί ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΤΟ ΓΚΑΖΙ για να μείνουν ή να κλείσουν την τροχιά τους. και αυτό μας φέρνει στο κεφαλαίο ΙV?

 

IV. Γκάζι?

 

Αξίωμα: Το άνοιγμα του γκαζιού μέσα στην στροφή φέρνει την μοτοσυκλέτα πιο εσωτερικά στην στροφή.?Πριν ορμήξετε να με φάτε και αρχίζουν να γελούν και τα τσιμέντα, το ότι ανοίγετε το γκάζι και η μοτοσυκλέτα πάει προς τα έξω δεν ευθύνεται η μοτοσυκλέτα ΑΛΛΑ ΕΣΕΙΣ! 

 

Ο μοναδικός λόγος που ανοίγει η τροχιά ενώ ανοίγετε το γκάζι είστε εσείς και μόνο εσείς. ?Πάνω κάτω είπαμε στο προηγούμενο κεφάλαιο γιατί το άνοιγμα του γκαζιού φέρνει την μοτοσυκλέτα πιο μέσα στην στροφή. Με το άνοιγμα του γκαζιού αποφορτίζεται η μπροστινή ρόδα με αποτέλεσμα να έχουμε λιγότερη παραμόρφωση του ελαστικού και φυσικά λιγότερη τριβή με την άσφαλτο και έτσι δεν πλανάρει η ρόδα προς τα έξω με αποτέλεσμα το κέντρο βάρους με το άνοιγμα του γκαζιού να έρθει λίγο πιο μέσα. Η αδράνεια του συστήματος παραγοντικά με την αλλαγή του κέντρου βάρους έχουν ως αποτέλεσμα να φέρνουν την μοτοσυκλέτα πιο κοντά προς κέντρο του κύκλου της τροχιάς μας. ?

 

Γιατί όμως όταν εσείς ανοίγετε το γκάζι η μοτοσυκλέτα ανοίγει την γραμμή της. Και ξαναγυρνάμε στον εγκέφαλο. Έχουμε μπει στην στροφή με την ταχύτητα που γουστάρουμε και νιώθουμε ωραία. Αν ανοίξουμε το γκάζι ο εγκέφαλος μας εκείνη την ώρα λέει "ΠΟΥ ΠΑΣ ΡΕ ΚΑΡΑΜΗΤΡΟ" και δίνει εντολή πως αυτό δεν γίνεται μέσω ποιας διαδικασίας; ΤΟΥ ΦΟΒΟΥ. Τι κάνει ο φόβος; Μας κάνει και σφιγγόμαστε. Τι σφίγγουμε; Τα πόδια μας στο τεπόζιτο και τα χέρια μας στο τιμόνι. Τι κάνουν τα σφιγμένα χέρια στο τιμόνι; Δεν αφήνουν τον μπροστινό τροχό να γυρίσει εκεί που χρειάζεται λόγω της αδράνειας. Ενώ ταυτόχρονα ο φόβος μας λέει να σηκώσουμε την μοτοσυκλέτα. Και αυτό είναι τελικά που μας κάνει να ανοίγουμε την τροχιά μας. ?

 

Άρα ο μοναδικός τρόπος είτε με ABS είτε χωρίς είτε με συνδυασμένα φρένα είτε χωρίς είτε με τα ηλεκτρονικά των MotoGp είτε είμαστε χεράδες είτε όχι, ακόμη και αν δείτε τα τσιμέντα τριγύρω να γελούν να έχετε στο μυαλό σας πως η μοτοσυκλέτα θα κλείσει την τροχιά της αν ανοίξετε το γκάζι και την αφήσετε να λειτουργήσει με τις συνθήκες των νόμων της φυσικής.?

 

V. Φρένα (συζήτηση καφενείου)?

 

Πάτημα πίσω φρένου στην στροφή και κλείσιμο τροχιάς: Ξεγελάμε τον εαυτό μας, γιατί ουσιαστικά επειδή φοβόμαστε δεν τολμάμε να την πλαγιάσουμε περισσότερο. Πατάμε πίσω φρένο και επειδή πάμε πιο σιγά ο εγκέφαλος μας μας λέει ότι είναι ασφαλής η ταχύτητα και έτσι ρίχνουμε περισσότερο την μηχανή και διορθώνουμε την πορεία με το τιμόνι.?

 

Εγώ πατάω το μπροστινό φρένου παντού: Η μοτοσυκλέτα μας πάει πάντα προς τα έξω γιατί η μοτοσυκλέτα έχει ήδη μια ταχύτητα που την σπρώχνει προς τα μπροστά με αποτέλεσμα να βγαίνει προς τα έξω Ο μοναδικός λόγος που στην πραγματικότητα θα πατήσουμε μπροστινό φρένο στην στροφή είναι για να σηκώσουμε την μοτοσυκλέτα μας και να μειώσουμε δραματικά την ταχύτητα μας...(αλλά το βλέμμα μας παραμένει μέσα στην στροφή αν δεν θέλουμε να πάμε προς το χαντάκι)?

 

Εγώ έχω συνδυασμένα φρένα και ABS: Ισχύει ότι και από πάνω απλά σε μικρότεροβαθμό Η ταχύτητα μαζί με το βάρος της μοτοσυκλέτας θα μας οδηγήσουν προς την εξωτερική μεριά της στροφής, τα λάστιχα θα ανταποκριθούν το ίδιο, ο εγκέφαλος μας θα κάνει τις ίδιες σκέψεις.?

 

Στην πραγματικότητα και μετά το CSS Level 3 βλέπεις πως μπορείς να κερδίσεις με το μπροστινό φρένο μέσα στην στροφή. ΑΛΛΑ μην το κάνετε Αν δεν έχετε εκπαιδευτεί, αν δεν έχετε δοκιμάσει εντός ασφαλούς περιβάλλοντος τι γίνεται με το μπροστινό φρένο μέσα στην στροφή, αν δεν έχετε εξοικειωθεί με αυτές τις αλλαγές το ασφαλέστερο είναι να μην το κάνετε! Μιλάμε για οδήγηση σε δημόσιο δρόμο και όχι σε πίστα και τα αποτελέσματα μπορεί αν είναι ολέθρια. ?

 

VI. Υποχρεωτική αλλαγή τροχιάς μέσα στην στροφή?

 

Τα έχουμε κάνει όλα λάθος, έχουμε μπει με περισσότερα από όσα μπορούμε να αντέξουμε ή υπάρχει εμπόδιο μπροστά μας. Γενικά πρέπει να αλλάξουμε κατεύθυνση και τροχιά. Τι κάνουμε σε αυτήν την περίπτωση.

 

?Α. Δεν σταματάμε ούτε μια στιγμή να κοιτάμε εκεί που θέλουμε να πάμε. Είναι ίσως ο πιο σημαντικός παράγοντας. Αν γυρίσουμε να κοιτάξουμε ίσια, ή αν κοιτάμε το εμπόδιο θα πάμε κατευθείαν εκεί πάνω. Το λεγόμενο TARGET FIXATION.?

 

B. Πρέπει να ξεγελάσουμε τον εαυτό μας! ΞΑΝΑ...γιατί καμιά μοτοσυκλέτα δεν πέφτει μόνη της...την ρίχνει ο οδηγός. Πρώτα απ' όλα θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι γι αυτό Να το έχουμε δοκιμάσει, να έχουμε αφήσει τα περιθώρια διορθώσεων και να μην είμαστε στα όρια. Είμαστε λοιπόν μέσα στην στροφή, σηκώνουμε την μοτοσυκλέτα και φρενάρουμε δυνατά για να ρίξουμε δραματικά την ταχύτητα σε όσο τμήμα της στροφής έχουμε, και ξαναστρίβουμε εκεί. Μιλάμε για να διορθώσουμε λάθος ταχύτητα ως και 30χαω παραπάνω. ?Έστω ότι έχουμε κάνει τελείως λάθος εκτίμηση, έστω ότι όλα πάνε στραβά...Διότι υπάρχουν και αυτές οι περιπτώσεις...ΚΑΝΟΥΜΕ τα ίδια ακριβώς πράγματα. Δεν υπάρχει κάτι άλλο και ελπίζουμε και στην τύχη γιατί εμείς κάναμε τεράστια μαλακία. Στην χειρότερη περίπτωση θα πέσουμε και αυτό μας πάει στο τελευταίο κεφάλαιο.?

 

VII. ΠΤΩΣΗ?

 

Ένα θέμα που δεν θέλει κανείς να το συζητήσει και εύχομαι να μην χρειάζεται να το ζήσει κανείς.?

 

Έχουμε καταλάβει πως δεν σώζεται...Τι κάνουμε; Αν είναι να χτυπήσουμε πάνω σε αντικείμενο βρίσκουμε το πιο σταθερό σημείο να χτυπήσουμε. Δεν θέλουμε να χτυπήσει η μοτοσυκλέτα σε μαλακά σημεία και να απορροφήσει την κρούση διότι έτσι θα εγκλωβιστούμε και εμείς ανάμεσα σε σίδερα και πράγματα που εξέχουν. 

 

Βρίσκουμε το πιο σκληρό και σταθερό σημείο και εκεί χτυπώντας η μηχανή θα μας πετάξει ψηλά και μακριά από όλα αυτά που μπορούν να μας κάνουν ζημιά. ΑΣΕ ΠΟΥ Η ΠΤΗΣΗ ΤΑ ΣΠΑΕΙ...Καλό είναι να μάθετε το τραγούδι του Κώστα Χατζή "Απ'το αεροπλάνο" εκείνο που λέει "Πολύ με πίκρανε η ζωή, μακριά θα φύγω ένα πρωί, θ ανέβω σε ένα αεροπλάνο να δω τον κόσμο από εκεί πάνω". Αν πιάσετε και την προφορά τότεπιστέψτε με πως η εκτός από την καταπληκτική θέα θα έχετε και πολύ γέλιο. 

 

Όσο πιο πολύσφίξουμε τα χέρια στο τιμόνι, τόσο πιο ψηλά θα πάμε αλλά θα είμαστε ασφαλέστεροι ακόμη και αν κινδυνεύουμε να σπάσουμε κάποιον καρπό μας (έχει σημασία πότε αφήνεις τα χέρια να μην φέρουν κόντρα της στιγμή της απογείωσης). Ιδανικά έχουμε κάνει το σώμα μας πίσω και πιέζουμε τα μαρσπιέ με τα πόδια...δυστυχώς όλα τα καλά κάποια τελειώνουν και έτσι μετά την πτήση θα πρέπει να προσγειωθούμε και να έρθουμε σε επαφή με την άσφαλτο...

 

Είτε πέσαμε και απλά σερνόμαστε, είτε προσγειωθήκαμε, μαζεύουμε χέρια και πόδια και αφήνουν την ταχύτητα μας να εκτονωθεί. Ένα σωστό δυνατό φρενάρισμα (συνδυασμός φρένων από εμάς) 2 δευτερολέπτων σκεφτείτε πόση ταχύτητα θα μειώσει με παραδείγματα στο χαρτί σας. Και γιατί λέω πως πρέπει να ξεγελάσουμε τον εαυτό μας. Μέχρι να επεξεργαστεί ο εγκέφαλος ότι έχουμεμειώσει δραστικά την ταχύτητα μας και να δώσει την εντολή θα έχουμε ήδη βγει από τον δρόμο. Πρέπει αυτά ΜΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ επαναλαμβάνω να γίνονται απολύτως μηχανικά και χωρίς σκέψη για να μπορούμε να το κάνουμε χωρίς ο εγκέφαλος να χρειάζεται να δίνει εντολές. 

 

Αν απλά έχουμε πέσει και έχουμε την μοτοσυκλέτα κοντά μας φροντίζουμε να μην την κρατάμε...να πάει ΟΣΟ ΠΙΟ ΜΑΚΡΙΑ Γίνεται...Έχουμε τα χέρια μας μαζεμένα και τα πόδια...και είμαστε χαλαροί...Όταν σταματήσουμε να σερνόμαστε...μετράμε 10 δευτερόλεπτα πριν σηκωθούμε για να είμαστε σίγουροι ότι έχουμε σταματήσει, γιατί ο εγκέφαλος μας από το 60 στο 0 είναι σε σύγχυση και δεν είναι σίγουρο ότι έχουμε σταματήσει.

 

Για τον εξοπλισμό δεν ξαναλέω ούτε δείχνω φωτό ατυχημάτων χωρίς εξοπλισμό και ελπίζουμε ότιμέχρι να τελειώσουν όλα δεν θα μας βρει άλλο κακό.?Καλό το διάβασμα, καλοί και οι πειραματισμοί στους δρόμους, καλά και τα βίντεο, αλλά τίποτα δεν μπορεί να είναι το ίδιο με το να κάνεις αυτά σε ένα ασφαλές περιβάλλον με την καθοδήγηση ανθρώπων που αυτό είναι η δουλειά τους και η εξειδίκευσή τους. Κακό δεν είναι να μην ξέρεις, κακό είναι να νομίζεις ότι ξέρεις τα πάντα, κακό είναι να μην θέλεις να μάθεις. Μπορούμε να χάσουμε μία ή δυο βόλτες και αυτά τα λεφτά να οργανώσουμε ομαδικά από εδώ μέσα ένα day seminar ή ένα ολόκληρο session σε κάποιο σχολείο ασφαλούς οδήγησης, ή σε κάποιο Riding School.? ? ? ? 


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

-Steering in bicycles and Motorcycles : Pr J. Fajansa Department of Physics, University of California, Berkeley?-http://www.phys.lsu.edu/faculty/gonzalez/Teaching/Phys7221/vol59no9p51_56.pdf?